Sinds 1 april is de nieuwe voorwaarden voor de levering van stroom en gas veranderd. Door deze verandering krijgen klanten een beter inzicht in de totale kosten. De voorwaarden zullen zodanig aangepast worden dat het voor iedereen makkelijk te lezen is.

Algemene voorwaarden levering stroom en gas 2017.     

De belangrijkste verschil met de oude voorwaarden is dat de nieuwe in een begrijpelijke taal is geschreven. De oude voorwaarden waren voor een groot aantal klanten niet begrijpelijk. Hierdoor is er actie ondernomen en zijn de voorwaarden aangepast. Door deze aanpassing voldoen energieleveranciers aan de nieuwe regelgeving die opgesteld is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Wat staat er in de algemene voorwaarden?

In de algemene voorwaarden staan de afspraken die gemaakt zijn tussen de energieleverancier en de gebruiker m.b.t. stroom en gas. In de algemene voorwaarden staat alles wat u met de energieleverancier besproken hebt. Dit betreft o.a. tarieven, klachten, opzegmogelijkheden etc.

Zijn alle energieleveranciers verplicht de wijziging te hanteren?

Alle energieleveranciers die aangesloten zijn bij Energie-Nederland zijn verplicht de voorwaarden te wijzigen vanaf 1 april. De wijzigingen gelden voor zowel bestaande klanten als voor nieuwe klanten. Naast het wijzigingen gelden voor de nieuwe voorwaarden zogeheten ‘kwaliteitscriteria’.

Kan ik mijn contract kosteloos ontbinden?

Een veel gestelde vraag die wij ontvangen ”of het mogelijk is om het contract te ontbinden wegens de nieuwe wijziging?’. Het antwoord is: nee. Doordat het niet om een inhoudelijke wijziging gaat, ontvangt u momenteel een opzegvergoeding bij het voortijdig overstappen. Daarnaast geld de wijziging voor alle energieleveranciers die aangesloten zijn bij Energie-Nederland, hierdoor heeft overstappen wegens onvrede door de nieuwe wijziging geen zin.